Kai kavos aparatas pradeda kaprizuoti

Rytas be kvapios kavos puodelio daugeliui tampa tikru išbandymu. Tad kai patikimas kavos aparatas staiga atsisako bendradarbiauti arba pradeda gaminti keistą skystį, kuris tik iš tolo primena kavą, kyla natūralus klausimas – kas nutiko ir ar galima tai sutvarkyti patiems?

Dauguma kavos aparatų gedimų iš tikrųjų turi gana paprastas priežastis. Kartais pakanka kelių paprastų veiksmų, kad prietaisas vėl sugrįžtų į normalią veiklą. Tačiau yra ir tokių situacijų, kai bandymai remontuoti savo jėgomis gali tik pabloginti padėtį ir padidinti galutines remonto išlaidas. Pabandykime išsiaiškinti, kada verta imtis veiksmų patiems, o kada protingiau pasikviesti specialistą.

Aparatas visai neįsijungia arba neduoda jokių gyvybės ženklų

Tai viena iš labiausiai frustruojančių situacijų – paspaudžiate mygtuką, o nieko nevyksta. Jokių garsų, jokių švieselių, visiškas tylumas. Prieš skambinant į remonto centrą, verta patikrinti kelis akivaizdžius dalykus.

Pirmiausiai įsitikinkite, kad aparatas tikrai prijungtas prie elektros tinklo. Skamba juokingai, bet ištrauktas ar atsilaisvinęs kištukas – dažnesnė problema, nei galėtumėte pagalvoti. Pabandykite tą patį lizdą su kitu prietaisu – galbūt problema slypi būtent lizde. Patikrinkite ir saugiklius elektros skyde.

Jei elektros tiekimas tikrai yra, bet aparatas vis tiek neįsijungia, problema gali būti sudėtingesnė. Gali būti sugadęs vidinis saugiklis, elektroninė valdymo plokštė ar tiesiog maitinimo kabelis. Tokiu atveju be specialisto pagalbos neišsiversite. Ypač jei aparatas dar yra garantinio laikotarpio ribose – tikrai neverta jo ardyti patiems.

Vanduo neteka arba teka pernelyg lėtai

Ši problema pasitaiko ypač dažnai ir dažniausiai jos priežastis – kalkės. Vilniaus vanduo nėra itin kietas, tačiau ilgainiui kalkių nuosėdos vis tiek kaupiasi bet kuriame aparate. Jei pastebėjote, kad vanduo teka lėčiau nei įprastai, arba aparatas pradėjo keistai garsiai triukšmauti ruošdamas kavą, greičiausiai atėjo laikas nukalkinimui.

Daugelis šiuolaikinių aparatų turi automatinę nukalkinimo programą. Jums tereikia įpilti specialaus nukalkinimo skysčio (arba naminio citrinų rūgšties tirpalo) ir paleisti procesą. Procedūra paprastai užtrunka 20-30 minučių ir išsprendžia didžiąją dalį su vandens tekėjimu susijusių problemų.

Tačiau jei nukalkinimas nepadėjo, problema gali slypėti kitur. Užsikimšęs filtras, sugadinta pompa ar vandens vožtuvas – tai jau rimtesnės bėdos. Ypač jei aparatas visai nenori leisti vandens arba vanduo teka tik lašais. Tokiu atveju reikės specialisto pagalbos, nes teks ardyti aparatą ir keisti detales.

Dar viena dažna priežastis – oro burbulai sistemoje. Kai aparatas ilgai nenaudojamas arba visiškai ištuštėja vandens bakas, į sistemą gali patekti oro. Pabandykite kelis kartus paleisti vandens praleidimo ciklą be kavos – kartais tai padeda išstumti orą.

Kava išeina per silpna arba per stipri

Kavos skonio problemos ne visada reiškia gedimą. Dažniausiai tai susiję su netinkamais nustatymais, kavos rūšimi ar malimo laipsniu. Tačiau kartais už šių simptomų gali slypėti ir techninės problemos.

Jei naudojate aparatą su integruota girnelėmis, patikrinkite malimo nustatymus. Per stambus malimas duoda silpną kavą, per smulkus – per stiprią ir kartėlę. Taip pat svarbu reguliariai valyti girneles – kavos riebalai ir smulkios dalelės kaupiasi ant jų paviršiaus ir keičia malimo kokybę.

Automatiniuose aparatuose dažna problema – nusidėvėjusios girnelės. Jos nebemala kavos tolygiai, todėl skonis tampa nenuspėjamas. Girnelių keitimas – tai jau specialisto darbas, nors kai kuriuose modeliuose tai galima padaryti ir patiems, jei esate techniškai įgudę.

Kitas galimas kaltininkas – užterštas kavos traktas. Kavos riebalai ir nuosėdos kaupiasi vamzdeliuose ir kamerose, keisdami vandens tekėjimo greitį ir temperatūrą. Daugelis aparatų turi automatinę valymo programą su specialiomis tabletėmis. Šią procedūrą rekomenduojama atlikti kas 2-3 mėnesius, priklausomai nuo aparato naudojimo intensyvumo.

Pieno putų sistema neveikia tinkamai

Cappuccino ir latte mėgėjams pieno sistemos gedimai – tikra tragedija. Dažniausiai problemos kyla dėl nepakankamo valymo. Pieno baltymai labai greitai sukaupia bakterijas ir užkemša plonus vamzdelius.

Po kiekvieno naudojimo pieno sistemą būtina praplauti švariu vandeniu. Tai užtrunka vos kelias sekundes, bet daugelis šio žingsnio nepaiso. Rezultatas – užsikimšę vamzdeliai, nemalonūs kvapai ir blogai besiformuojančios putos.

Jei reguliarus plovimas nepadeda ir putos vis tiek negaunasi, gali būti, kad reikia išsamesnio valymo su specialiais pieno sistemos valikliais. Šie produktai skaido pieno riebalus ir baltymus, kuriuos paprastas vanduo nepašalina.

Tačiau jei pieno sistema visai nenori siurbti pieno arba putos išeina vandeningos nepriklausomai nuo valymo, problema gali būti mechaninė – sugadęs siurblys, oras sistemoje ar netgi sugedusi oro pompa. Tokiais atvejais be profesionalios pagalbos neišsiversite. Pieno sistemos remontas reikalauja specialių įrankių ir žinių, nes šios dalys yra gana jautrios.

Keisti garsai ir triukšmas ruošiant kavą

Visi kavos aparatai gamina tam tikrą triukšmą – tai normalu. Tačiau jei įprastus garsus staiga pakeitė kažkas panašaus į girgždėjimą, žvangėjimą ar neįprastai garsų ūžimą, verta atkreipti dėmesį.

Dažniausiai neįprasti garsai reiškia vieną iš kelių dalykų. Pirma, aparate susikaupė kalkės – ypač pompoje ir šildymo elemente. Nukalkinimas paprastai išsprendžia šią problemą. Antra, į girneles pateko kažkas kietesnio nei kavos pupelės – akmenėlis, metalinis gabaliukas ar labai kieta pupelė. Tai gali sugadinti girneles, todėl jei išgirdote staigų metalo girgždėjimą, geriau aparatą išjungti ir patikrinti.

Trečia galima priežastis – nusidėvėjusios detalės. Pompos guoliai, girnelių mechanizmas ar kitos judančios dalys laikui bėgant susidėvi. Jei aparatas jau tarnavo kelerius metus ir pradėjo keistai triukšmauti, greičiausiai atėjo laikas profilaktiniam remontui. Geriau kreiptis į specialistą anksčiau nei vėliau – dažnai laiku pakeista viena dalis išgelbsti nuo daug didesnių remonto išlaidų.

Vanduo ar kava teka ne ten, kur reikia

Nuotėkiai – tai problema, kurią tikrai nereikėtų ignoruoti. Vanduo ir elektronika – blogas derinys, todėl bet koks nuotėkis gali virsti rimtu gedimu.

Kartais priežastis paprasta – netinkamai įstatytas vandens bakas, ne iki galo įstumiamas kavos išmetimo stalčiukas ar netinkamai uždėtas lašų padėklas. Patikrinkite, ar visos nuimamos dalys teisingai sumontuotos. Taip pat įsitikinkite, kad nėra įskilimų ar pažeidimų guminiuose tarpikliuose.

Jei vanduo teka iš aparato apačios, problema gali būti rimtesnė – pažeisti vidiniai vamzdeliai, susidėvėję sandarikliai ar net įtrūkęs vandens bakas. Tokiais atvejais būtinas profesionalus remontas. Ypač pavojinga, jei vanduo teka šalia elektrinių komponentų – tai gali sukelti trumpąjį jungimą.

Dar viena dažna situacija – kava teka pro kavos išleidimo galvutę, bet ne į puodelį, o šonais. Paprastai tai reiškia, kad reikia nuvalyti kavos išleidimo bloką. Kavos nuosėdos sukaupia aplink sandariklius ir trukdo jiems tinkamai veikti. Daugelyje aparatų šį bloką galima išimti ir nuplauti po tekančiu vandeniu.

Kai reikia profesionalios pagalbos Vilniuje

Yra akivaizdžių situacijų, kai bandymai taisyti aparatą patiems – ne pati geriausia idėja. Jei aparatas dar garantinis, bet koks savarankiškas ardymas panaikina garantiją. Todėl garantinio laikotarpio metu bet kokios problemos atveju kreipkitės į pardavėją ar įgaliotą servisą.

Net jei garantija jau pasibaigusi, kai kurie gedimai tikrai reikalauja specialisto. Jei aparatas trenkia srovę, jaučiamas degėsių kvapas, matote dūmus ar kibirkštis – nedelsiant išjunkite jį iš elektros tinklo ir kvieskite meistrą. Tai rimti saugumo klausimai.

Taip pat verta kreiptis į profesionalus, jei:
– Aparatas visiškai neįsijungia ir paprastos priežastys pašalintos
– Vanduo teka iš vidaus ir nežinote tikslios nuotėkio vietos
– Girnelės gamina keistus garsus ar visai nesisuka
– Elektroninis ekranas rodo klaidos pranešimus, kurių nerandame instrukcijoje
– Bandėte nukalkinimą ir valymą, bet problemos išlieka
– Aparatas labai įkaista ar priešingai – kava išeina vos šilta

Vilniuje veikia nemažai kavos aparatų remonto centrų. Renkantis servisą, verta atkreipti dėmesį į keletą dalykų. Pirma, ar jie dirba su jūsų aparato gamintoju ir ar turi originalių atsarginių dalių. Naudojant neoriginalias detales, aparatas gali greičiau sugesti pakartotinai.

Antra, paklausite apie remonto kainą ir terminus. Rimti servisai paprastai pirmiausia atlieka diagnostiką ir tik tada įvardija tikslią kainą. Jei telefonu iš karto sako tikslią sumą nematę aparato – tai įtartina. Kiekvienas gedimas individualus.

Trečia, pasitikrinkite atsiliepimus internete. Vilniuje yra tiek oficialių gamintojų servisų, tiek nepriklausomų meistų. Abiejų variantų būna gerų ir blogų – atsiliepimai padės susidaryti vaizdą.

Kaip išlaikyti aparatą sveiką ilgiau

Daugelio gedimų galima išvengti paprasčiausiai tinkamai prižiūrint aparatą. Tai nėra sudėtinga ir neužima daug laiko, bet gerokai prailgina prietaiso tarnavimo laiką.

Reguliarus valymas – svarbiausias dalykas. Kiekvieno aparato instrukcijoje nurodyti valymo intervalai. Laikykitės jų. Pieno sistema – kasdien, kavos traktas – kas savaitę ar dvi, nukalkinimas – kas 2-3 mėnesius. Taip, tai atrodo kaip papildomas darbas, bet tikėkite – daug mažiau darbo nei vežti aparatą į remontą.

Naudokite kokybišką vandenį. Jei Vilniaus vanduo jūsų rajone kietas, apsvarstykite filtro naudojimą. Tai sumažins kalkių kaupimąsi ir prailgins pompos bei šildymo elemento tarnavimo laiką. Kai kurie aparatai turi integruotus filtrus – juos reikia keisti pagal gamintojo nurodymus.

Kavos pupelės taip pat turi įtakos. Labai alyvuotos pupelės greičiau užteršia kavos traktą. Pernelyg šviesiai keptos pupelės gali būti per kietos girnelėms. Rinkitės vidutinio kepimo kokybišką kavą – tai geriausia ir skonui, ir aparatui.

Dar vienas patarimas – nenaudokite aparato tuščiu vandens baku. Kai kurie modeliai turi apsaugą, bet ne visi. Pompa, veikianti be vandens, gali perkaisti ir sugesti. Taip pat stenkitės, kad į vandens baką nepatektų pašalinių dalelių.

Jei žinote, kad aparato nenaudosite ilgesnį laiką (pavyzdžiui, išvykstate atostogų), geriau jį tinkamai paruošti. Ištuštinkite vandens baką, praplaukite sistemą, išvalykite kavos išmetimo stalčiuką. Tai apsaugos nuo pelėsių ir bakterijų dauginimosi.

Kartais verta investuoti į profesionalų profilaktinį aptarnavimą. Daugelis servisų siūlo metinę techninę apžiūrą – meistras išardo aparatą, išvalo jį iš vidaus, patikrina visas sistemas, pakeičia susidėvėjusius tarpinius. Tai kainuoja, bet atsiperkama – aparatas tarnauja dvigubai ilgiau.

Kavos aparatas, kaip ir bet kuri kita technika, reikalauja dėmesio. Tačiau dauguma problemų – išvengiamos arba lengvai sprendžiamos. Svarbu išmokti atskirti, kada galite susitvarkyti patys, o kada geriau pasitelkti profesionalą. Nedelsiant kreipkitės pagalbos, jei problema atrodo rimta – ankstyvas reagavimas dažnai išgelbsti nuo didesnių išlaidų. O tinkama priežiūra užtikrins, kad jūsų rytas prasidės kvapios kavos puodeliu dar daugelį metų.