Kodėl grandininė pavara reikalauja dėmesio

Dviratis – tai ne tik transporto priemonė, bet ir mechanizmas, kurio kiekviena dalis turi savo vaidmenį. Grandininė pavara yra viena iš labiausiai apkrautų sistemų, kuri nuolat veikia trintimi, purvu, dulkėmis ir drėgme. Kai grandininė pavara pradeda garsiai traškėti, pereiti per pavaras darosi sunku arba grandinė tiesiog nuolat nušoka – tai aiškus signalas, kad laikas jai skirti dėmesio.

Dažniausiai problemos kyla ne dėl to, kad kažkas sugedo negrįžtamai, o tiesiog dėl priežiūros stokos. Grandinė ištįsta, dantyračiai nusidėvi, perjungimo mechanizmai išsiregulina. Gera žinia ta, kad didžiąją dalį šių problemų galite išspręsti patys, turėdami keletą paprastų įrankių ir šiek tiek kantrybės.

Pagrindiniai grandininės pavaros komponentai ir jų funkcijos

Prieš pradedant bet kokius remonto darbus, svarbu suprasti, iš ko susideda grandininė pavara. Tai nėra vienas vientisas mechanizmas, o kelių dalių visuma, kuri turi veikti sinchroniškai.

Grandinė – tai metalinių grandžių grandinėlė, jungianti priekinius ir galinius dantyračius. Ji perduoda jūsų kojų sukamąją jėgą į galinį ratą. Grandinės ilgis priklauso nuo dviračio tipo ir pavaros sistemos sudėtingumo.

Priekiniai dantyračiai (sistemėlė) yra tvirtinami prie pedalų mechanizmo. Paprastai būna nuo vieno iki trijų skirtingo dydžio dantyračių. Didesni dantyračiai skirti greitam važiavimui lygiu keliu, mažesni – kopimui į kalnus.

Galiniai dantyračiai (kasetė arba traukė) – tai dantyračių rinkinys, pritvirtintas prie galinio rato stebulės. Šiuolaikiniuose dviračiuose jų gali būti nuo 7 iki 12, o kai kuriuose kalnų dviračiuose net daugiau.

Priekinis ir galinis perjungikliai – tai mechanizmai, kurie fiziškai perkelia grandinę nuo vieno dantyračio prie kito. Jie valdomi per trosus, prijungtus prie vairo rankenos.

Įtempėjas – paprastai integruotas į galinį perjungiklį, jis palaiko tinkamą grandinės įtempimą, kad ji nesvyruotų ir nesišliaužtų.

Kaip nustatyti, kas negerai su grandinine pavara

Diagnostika – tai pirmasis ir svarbiausias žingsnis. Nereikia skubėti ardyti visko iš karto. Pirmiausia atidžiai įsiklausykite ir įsižiūrėkite, kas vyksta.

Jei grandinė traška ar šliaužia perjungiant pavaras, dažniausiai problema slypi netinkamai sureguliuotuose perjungikliuose arba ištįsusiuose trosuose. Tai viena iš labiausiai paplitusių problemų, kuri sprendžiama per 10-15 minučių.

Kai grandinė nuolat nušoka nuo dantyračių, reikia patikrinti kelis dalykus: ar grandinė nėra per daug ištįsusi, ar perjungiklių ribotuvai (tie maži varžteliai ant perjungiklio korpuso) tinkamai nustatyti, ar dantyračiai nėra per daug nusidėvėję.

Sunkus pedalų sukimas gali reikšti, kad grandinė ir dantyračiai užteršti, nepakankamai sutepti arba grandinė jau taip nusidėvėjusi, kad blogai sąveikauja su dantyračiais.

Jei jaučiate vibraciją ar trūkčiojimą pedaluojant, patikrinkite, ar grandinė nėra pažeista (sulūžusi grandis, įlinkusi jungtis), ar dantyračiai nėra išlinkę.

Ką galite padaryti patys: praktiniai patarimai

Daugelį grandininės pavaros problemų galima išspręsti namuose, turint minimalų įrankių rinkinį. Štai kas jums tikrai pravers: šešiakampiai raktai (alenkiai), kryžminis ir plokščias atsuktuvas, grandinės nuėmimo įrankis, šepetėlis, skudurai ir dviračio tepalas.

Grandinės valymas ir tepimas

Tai paprasčiausias, bet efektyviausias būdas pratęsti grandininės pavaros tarnavimo laiką. Nešvari grandinė greitai nusidėvi ir gadina dantyračius.

Nupurkškite grandinę specialiu valikliu arba panaudokite senų dantų šepetėlį su šiltu vandeniu ir indų plovikliu. Sukiokite pedalus atgal ir kruopščiai nuvalykite kiekvieną grandį. Nepamirškite ir dantyračių – juos taip pat reikia nuvalyti nuo susikaupusio purvo.

Po valymo grandinę būtina gerai išdžiovinti. Tada lašeliu tepalo sutepkite kiekvieną grandinės grandį iš vidinės pusės (ten, kur ji liečiasi su dantyračiais). Palaukite kelias minutes, kad tepalas įsigerbtų, ir švariu skuduru nuvalykite perteklinį tepalą nuo išorinės pusės. Perteklinis tepalas tik pritrauks daugiau purvo.

Perjungiklių reguliavimas

Jei pavaros perjungiamos sunkiai arba grandinė nelieka ant reikiamo dantyračio, greičiausiai reikia sureguliuoti perjungiklius. Tai skamba bauginančiai, bet iš tikrųjų nėra taip sudėtinga.

Galinio perjungiklio reguliavimas: Ant perjungiklio korpuso rasite du mažus varžtelius, dažniausiai pažymėtus raidėmis H (high – aukšta pavara) ir L (low – žema pavara). Šie varžteliai riboja, kaip toli perjungiklis gali judėti į abi puses.

Perjunkite į mažiausią galinį dantyratį (aukščiausia pavara). Pažiūrėkite iš galo – perjungiklio ratukų plokštuma turėtų būti lygiai vienoje linijoje su mažiausiu dantyračiu. Jei ne, atsukite arba prisukite H varžtelį, kol padėtis taps teisinga.

Tada perjunkite į didžiausią galinį dantyratį (žemiausia pavara) ir pakartokite procedūrą su L varžteliu. Jei pavaros vis tiek perjungiamos sunkiai, patikrinkite troselį – jis gali būti ištįsęs. Ant perjungiklio arba ant vairo rankenos rasite troselių įtempimo reguliatorių (paprastai plastikinis cilindras, kurį galima sukti). Sukite jį prieš laikrodžio rodyklę po ketvirtį apsisukimo ir testuokite, kol pavaros perjungiamos sklandžiai.

Priekinio perjungiklio reguliavimas: Principas panašus, tik čia reguliuojama, kaip grandinė pereina tarp priekinių dantyračių. Patikrinkite, ar perjungiklio rėmelis yra lygiagretus su didžiausiu priekiniu dantyračiu ir yra 1-3 mm atstumu virš jo. Tada sureguliuokite H ir L varžtelius, kad grandinė nepereitų per dantyračio kraštą.

Grandinės keitimas

Grandinė nėra amžina. Priklausomai nuo važiavimo sąlygų ir priežiūros, ji tarnauja nuo 1000 iki 5000 kilometrų. Ištįsusią grandinę reikia keisti, nes ji pradeda gadinti dantyračius, o tai jau brangus remontas.

Grandinės nusidėvėjimą galima patikrinti specialiu įrankiu arba paprastu būdu: pabandykite patraukti grandinę nuo priekinio dantyračio. Jei tarpas tarp grandinės ir dantyračio viršaus viršija 2-3 mm, grandinė ištįsusi.

Grandinės keitimui reikia grandinės nuėmimo įrankio. Įstatykite įrankį ant bet kurios grandinės grandies, atsukite rankenėlę ir išspauskite kaištį. Grandinė atsiskirs. Naują grandinę sutrumpinkite iki tokio pat ilgio kaip seną (suskaičiuokite grandis) ir sujunkite naudodami tą patį įrankį arba greito sujungimo jungtį, jei ji yra.

Kada verta pasikliauti profesionalais Kaune

Nors daug dalykų galite padaryti patys, yra situacijų, kai geriau kreiptis į specialistus. Kaune veikia nemažai dviračių remonto dirbtuvių, kurios gali sutvarkyti sudėtingesnes problemas.

Dantyračių keitimas – nors tai techniškai įmanoma padaryti pačiam, reikia specialių įrankių (kasetės nuėmimo rakto, sistemėlės rakto) ir patirties. Be to, svarbu teisingai parinkti naujus dantyračius, suderinamus su jūsų dviračio sistema.

Stebulės problemos – jei jaučiate, kad galinio rato stebulė neveikia sklandžiai, girdite keistus garsus ar jaučiate pasipriešinimą, tai gali būti guolių, laisvojo rato mechanizmo ar pačios stebulės konstrukcijos problema. Čia tikrai reikia specialisto.

Sudėtingos pavaros sistemos – jei turite dviratį su 11 ar 12 pavaromis, elektroniniais perjungikliais ar kitomis pažangiomis sistemomis, jų reguliavimas ir remontas dažnai reikalauja specialių įrankių ir žinių.

Rėmo pažeidimai – jei perjungiklis buvo sutrenktas (pavyzdžiui, dviratis krito), galėjo išlinkti perjungiklio kronšteinas arba net pats rėmas. Tokių dalykų negalima ignoruoti, nes neteisingai išlinkęs perjungiklis gali įkristi į ratą ir sukelti rimtą avariją.

Kaune rasite remonto dirbtuvių tiek senamiestyje, tiek Šančiuose, Aleksote ar Dainavoje. Daugelis jų dirba pagal išankstinę registraciją, todėl verta paskambinti prieš atvykstant. Paprastas perjungiklių reguliavimas paprastai kainuoja 5-15 eurų, grandinės keitimas su darbu – apie 20-40 eurų, priklausomai nuo grandinės kokybės.

Profilaktika – geriausias būdas išvengti problemų

Kaip ir su bet kuo kitu, geriau užkirsti kelią problemoms, nei jas spręsti. Grandininė pavara tarnaus ilgai ir patikimai, jei ją tinkamai prižiūrėsite.

Reguliarus valymas – po kiekvieno važiavimo lietuje ar purvu skirkite 5 minutes grandinės nušluostymui. Po sausų važiavimų valykite bent kartą per savaitę, jei naudojate dviratį dažnai.

Tepimas – grandinę tepkite kas 100-200 kilometrų arba kai ji pradeda garsiai veikti. Naudokite specialų dviračio grandinės tepalą, ne WD-40 ar kitą universalų purškiamą tepalą – jie per daug skystas ir greitai išgaruoja.

Pavaros perjungimas – įpratę teisingai perjunginėti pavaras taip pat pratęsite sistemos tarnavimo laiką. Neperjunginėkite pavaros stipriai spausdami pedalus – sumažinkite spaudimą perjungimo metu. Venkite „kryžminių” pavaros kombinacijų (didžiausias priekinis su didžiausiu galiniu arba mažiausias su mažiausiu), nes tai sukelia papildomą grandinės įtempimą ir nusidėvėjimą.

Periodinė apžiūra – kartą per kelis mėnesius skirkite daugiau laiko išsamiai apžiūrai. Patikrinkite, ar dantyračių dantys nėra nusidėvėję (jie neturėtų būti aštrūs ar išlinkę), ar perjungikliai tvirtai pritvirtinti, ar troseliai nesipyną.

Kai dviratis tampa patikimu draugu

Grandininės pavaros priežiūra nėra raketų mokslas, bet reikalauja šiek tiek dėmesio ir reguliarumo. Daugelį problemų tikrai galite išspręsti patys – tai ne tik sutaupys pinigų, bet ir padės geriau pažinti savo dviratį, suprasti, kaip jis veikia.

Pradėkite nuo paprastų dalykų: išmokite teisingai valyti ir tepti grandinę, sureguliuokite perjungiklius, jei jie šliaužia. Šie įgūdžiai pravers ne tik namuose, bet ir kelionėje, kai remonto dirbtuvė gali būti už daugelio kilometrų.

Tačiau nebijokite kreiptis pagalbos, kai situacija tampa per sudėtinga. Kaune dirba patyrę meistrai, kurie ne tik sutvarkys jūsų dviratį, bet ir paaiškina, kaip išvengti panašių problemų ateityje. Geras santykis su vietine dviračių dirbtuve – tai investicija į ramybę ir saugumą ant dviejų ratų.

Svarbiausias dalykas – nepalikite problemų neišspręstų. Tai, kas šiandien atrodo kaip mažas nepatogumus, rytoj gali virsti rimtu gedimu ir brangia remonto sąskaita. Reguliari priežiūra, dėmesingumas ir šiek tiek laiko – štai visa, ko reikia, kad jūsų dviratis tarnautų ilgai ir patikimai, o kiekviena kelionė būtų malonumas, o ne kova su traškančiomis ir šliaužiančiomis pavaromis.