Kai kavos aparatas ima streikuoti – pirmieji žingsniai
Žinot, tas jausmas, kai atsikeli rytą, nueini prie savo mylimo kavos aparato, paspaudžiauji mygtuką ir… nieko. Arba dar blogiau – kažkas cypsi, burbuliuoja, bet kavos nėra. Vilniuje, kur kavos kultūra klesti kiekviename kampe, sugedęs kavos aparatas namuose gali tapti tikra drama.
Pirmiausia – nereikia panikuoti. Dauguma problemų, su kuriomis susiduria kavos aparatų savininkai, yra gana paprastos ir išsprendžiamos be specialisto pagalbos. Per savo draugų ir pažįstamų patirtį (ir savo paties klaidas) esu matęs, kad apie 60-70% gedimų galima diagnozuoti ir išspręsti patiems. Bet svarbiausia – žinoti, kada sustoti ir pakviesti profesionalą, nes kartais bandymas „pataisyti” gali baigtis dar brangesniu remontu.
Prieš pradedant bet kokią diagnostiką, visada išjunkite aparatą iš elektros tinklo. Tai nėra juokai – elektra ir vanduo yra pavojinga kombinacija. Taip pat turėkite po ranka aparato instrukciją, jei dar ją turite (arba ieškokite internete PDF versijos).
Gedimas nr. 1: Aparatas visai neįsijungia
Tai viena dažniausių problemų, su kuria žmonės kreipiasi į servisus, nors dažnai sprendimas yra kvailai paprastas. Pirmas dalykas – patikrinkite, ar aparatas tikrai įkištas į rozetę. Taip, skamba juokingai, bet jūs net neįsivaizduojate, kiek kartų problema būna būtent čia. Ypač jei namuose yra vaikai ar gyvūnai, kurie gali ištraukti laidą.
Jei laidas tikrai įkištas, pabandykite kitą rozetę. Vilniuje, ypač senesniuose butuose, elektros instaliacija kartais būna kaprizinga. Gali būti išdegęs saugiklis būtent toje linijoje. Patikrinkite elektros skydą – galbūt iššoko automatinis jungiklis.
Toliau žiūrėkite patį maitinimo laidą. Ar nėra matomų pažeidimų, įtrūkimų, ypač vietose, kur laidas lenkiasi prie aparato ar kištuko? Jei turite multimetrą (tokį prietaisėlį elektrai matuoti), galite patikrinti, ar laidas praleidžia srovę. Jei ne – reikia naujo laido, o tai jau pigus ir paprastas dalykas.
Kai kuriuose aparatuose yra vidinis saugiklis ar termostatas, kuris gali „išmušti” dėl perkaitimo. Paprastai po kelių valandų aparatas atvėsta ir vėl turėtų veikti. Jei neveikia – čia jau reikės specialisto, nes gali būti sugadinta valdymo plokštė ar kiti elektroniniai komponentai.
Gedimas nr. 2: Vanduo neteka arba teka per lėtai
Ši problema yra absoliutus lyderis tarp kavos aparatų negalavimų Vilniuje. Kodėl būtent Vilniuje? Na, mūsų vanduo nėra pats minkščiausias, ir kalkių nuosėdos – tai tikras košmaras kavos aparatų savininkams.
Pirmiausia reikia suprasti, ar vanduo neteka visai, ar teka, bet labai lėtai, lašeliais. Jei lašeliais – 99% tikimybė, kad aparatas užsikalkino. Sprendimas? Nukalkinimas. Tai turėtumėte daryti reguliariai – priklausomai nuo vandens kietumo ir naudojimo intensyvumo, maždaug kas 2-3 mėnesius.
Galite nusipirkti specialių nukalkinimo priemonių – jų pilna ir Ermitaže, ir Akropolyje, ir bet kurioje buitinės technikos parduotuvėje. Arba naudokite citrinų rūgštį – tai natūralu ir veiksminga. Maždaug 2 šaukštai citrinų rūgšties į litrą vandens, įpilkite į rezervuarą ir paleiskite kelis kartus be kavos. Paskui būtinai praplaukite švariu vandeniu bent 3-4 kartus, kol nebus jokio rūgšties skonio.
Jei po nukalkinimo vanduo vis tiek neteka, patikrinkite vandens rezervuarą. Ar jis teisingai įstatytas? Ar švarus filtras (jei toks yra)? Kartais problema būna tokia banaali – filtras užsikimšęs kavos milteliais ar kalkėmis. Išimkite, išvalykite šiltame vandenyje su šepetėliu.
Dar viena dažna priežastis – užsikimšusi pompa. Jei girdite, kad pompa veikia (daro triukšmą), bet vanduo neteka, gali būti, kad į ją pateko oro. Pabandykite paleisti aparatą be kavos keliskart – kartais oras išeina ir viskas vėl veikia. Jei pompa visai neveikia ir negirdėti jokio garso – čia jau rimtesnis gedimas, reikės specialisto.
Gedimas nr. 3: Kava išeina per šalta arba per karšta
Temperatūros problemos gali visiškai sugadinti kavos skonį. Jei kava išeina vos šilta, o turėtų būti karšta – pirma mintis turėtų būti apie kalkių nuosėdas šildymo elemente. Vėl tas pats – nukalkinimas. Kalkės apgaubia šildymo elementą ir trukdo normaliai pernešti šilumą.
Tačiau jei po nukalkinimo problema išlieka, gali būti sugadęs termostatas arba šildymo elementas. Kai kurių aparatų termostatą galima pakeisti pačiam (jei turite techninių įgūdžių), bet dažniausiai tai jau specialisto darbas. Ypač jei aparatas brangus – geriau nepulti eksperimentuoti.
Jei kava išeina per karšta (virsta, turi deginto skonio), problema gali būti termostate, kuris neteisingai reguliuoja temperatūrą. Kai kuriuose aparatuose galima rankiniu būdu reguliuoti temperatūrą – pažiūrėkite instrukciją. Bet jei tokios funkcijos nėra ir kava nuolat per karšta – tai gedimas, kurį turi taisyti specialistas.
Dar vienas patarimas – jei naudojate šaltą puodelį, kava greitai atvėsta. Pašildykite puodelį prieš darydami kavą – įpilkite karšto vandens, palaukite minutę, išpilkite ir tada darykite kavą. Skirtumas milžiniškas.
Gedimas nr. 4: Aparatas daro keistus garsus
Kavos aparatai niekada nebuvo tylūs prietaisai, bet kai pradeda garsiai cypti, girgždėti ar daryti kažkokius metalinių dūžių garsus – reikia atkreipti dėmesį. Normalus pompos darbas skamba kaip tolygus ūžesys ar burbuliavimas. Bet jei girdite aštrų cypimą, girgždėjimą ar tarškėjimą – kažkas negerai.
Dažniausiai keisti garsai reiškia, kad pompa dirba „sausai” – t.y. bando siurbti vandenį, bet jo negauna. Patikrinkite vandens rezervuarą – gal jis tuščias ar neteisingai įstatytas? Gal oro vožtuvas užsikimšęs? Kartais pakanka išimti rezervuarą, gerai jį išplauti ir vėl įstatyti.
Jei garsai labai garsūs ir metaliniai – gali būti, kad į pompą pateko kažkokių nuosėdų ar kalkių gabalėlių. Po nukalkinimo kartais atsiskiria didesni kalkių gabalai ir gali užstrigti pompoje. Pabandykite paleisti aparatą kelis kartus be kavos – kartais šie gabalai išplaunami.
Bet jei garsai tęsiasi ir po visų šių procedūrų, ypač jei girdite girgždėjimą ar trinties garsus – greičiausiai pompa jau susidėvėjusi. Pompos keitimas – tai jau rimtas remontas, kurį turėtų atlikti specialistas. Vilniuje yra nemažai gerų servisų, kurie tai padaro per kelias dienas.
Gedimas nr. 5: Kava teka per greitai ir yra per silpna
Jei kava teka kaip vanduo ir neturi jokio stiprumo, problema dažniausiai yra ne aparate, o kavos paruošime. Bet yra ir techninių priežasčių, kurias verta patikrinti.
Pirma, patikrinkite spaudimą. Espreso aparatai turi dirbti su 9-15 barų spaudimu. Jei aparatas turi slėgio matuoklį (manometrą), pažiūrėkite, kokį spaudimą jis rodo darbo metu. Jei spaudimas per mažas – problema gali būti pompoje arba užsikimšusiuose vamzdeliuose.
Antra, jei naudojate aparatą su laikikliu (portafilter), patikrinkite sandarinimo gumą. Ta guminė tarpinė, kuri yra ten, kur įsukate laikiklį, laikui bėgant susidėvi, sukietėja ir nebespaudžia kaip reikia. Dėl to vanduo teka per greitai ir per lengvai. Šią gumelę galima pakeisti pačiam – jos kainuoja vos kelis eurus ir parduodamos bet kurioje buitinės technikos parduotuvėje ar internetu.
Jei naudojate kapsules – įsitikinkite, kad naudojate teisingą tipą. Kai kurie žmonės bando naudoti neoriginalias kapsules, kurios ne visada tinka. Taip pat patikrinkite, ar kapsulinė kamera švari – kartais ten lieka senų kapsulių likučių, kurie trukdo normaliai užsandarinti.
Dar viena priežastis – per stambiai sumalti kavos pupelės arba per mažai kavos miltelių. Bet tai jau ne gedimas, o naudojimo klaida. Espreso kavai reikia smulkaus malimo ir tinkamo kiekio – paprastai 7-9 gramai vienai porcijai.
Gedimas nr. 6: Iš aparato teka vanduo ar kava
Nuotėkiai – tai ne tik nemalonu, bet ir pavojinga. Vanduo ir elektra šalia – blogai. Jei pastebėjote, kad aparatas „verkia” – nedelsiant reikia išsiaiškinti priežastį.
Pirma vieta, kur reikia žiūrėti – vandens rezervuaras. Ar jis teisingai įstatytas? Ar nėra įtrūkęs? Kartais plastikai laikui bėgant tampa trapūs ir atsiranda plyšelių. Išimkite rezervuarą, gerai apžiūrėkite, pripildykite vandens ir pažiūrėkite, ar nekiurka. Jei kiurka – reikės naujo rezervuaro.
Antra vieta – sandarinimo gumelės ir tarpinės. Jos yra visose jungimo vietose ir laikui bėgant susidėvi. Ypač ta gumelė, kur įsukamas kavos laikiklis – ji nuolat veikiama karščio ir spaudimo. Jei matote, kad vanduo ar kava teka iš tos vietos – gumelę reikia keisti. Tai paprasta ir nebrangu.
Jei vanduo teka iš apačios aparato – problema rimtesnė. Gali būti pažeisti vidiniai vamzdeliai, jungtys arba net pompa. Čia jau tikrai reikia specialisto. Niekada nebandykite ardyti aparato, jei nežinote, ką darote – galite ne tik sugadinti aparatą, bet ir prarasite garantiją, jei ji dar galioja.
Dar vienas patarimas – jei aparatas seniau nebuvo naudojamas (pavyzdžiui, grįžote po atostogų), guminės tarpinės galėjo išdžiūti ir pradėti praleidinėti. Kartais pakanka paleisti aparatą kelis kartus be kavos, kad gumelės vėl sudrėktų ir išsiplėstų. Bet jei tai nepadeda – reikės keisti.
Gedimas nr. 7: Pieno putų sistema neveikia
Jei turite aparatą su automatine pieno putų sistema – tai viena labiausiai kaprizingų dalių. Pienas – tai ne vanduo, jis palieka riebalų nuosėdas, kurios greitai užkemša visus tuos plonyčius vamzdelius.
Svarbiausia taisyklė – valykite pieno sistemą po KIEKVIENO naudojimo. Ne rytoj, ne vakare – iškart. Pienas džiūsta labai greitai ir tampa beveik neišvalomas. Dauguma aparatų turi automatinę pieno sistemos plovimo programą – naudokite ją. Jei tokios nėra – išplaukite visus vamzdelius šiltu vandeniu.
Jei pieno putų sistema jau užsikimšo ir neveikia, reikės rimto valymo. Yra specialių pieno sistemos valiklių – jie išskaido pieno riebalus ir baltymus. Galite rasti juos bet kurioje buitinės technikos parduotuvėje Vilniuje. Vykdykite instrukcijas ant pakuotės – paprastai reikia įpilti valiklio tirpalo ir paleisti kelis kartus.
Jei ir tai nepadeda, reikės išardyti pieno sistemą ir valyti rankiniu būdu. Kai kurie aparatai leidžia tai padaryti lengvai – vamzdeliai tiesiog ištraukiami. Kitus reikia ardyti su atsuktuvu. Jei nesijautate pasitikintys – geriau kvieskite specialistą. Užsikimšusi pieno sistema – viena dažniausių priežasčių, kodėl žmonės Vilniuje kreipiasi į servisus.
Dar vienas patarimas – naudokite šaltą pieną tiesiai iš šaldytuvo. Šaltas pienas geriau putojasi ir mažiau linkęs užsikimšti sistemą. Ir būtinai naudokite šviežią pieną – senas pienas ne tik blogai putojasi, bet ir greičiau gadina sistemą.
Kada sustoti eksperimentuoti ir kviesti profesionalą
Gerai, išbandėte viską, kas aprašyta aukščiau, bet aparatas vis tiek neveikia? Arba dar blogiau – pradėjo veikti keistai po jūsų bandymų jį „pataisyti”? Laikas sustoti ir pakviesti specialistą.
Yra keletas aiškių ženklų, kad jums reikia profesionalios pagalbos. Pirma – jei jaučiate degėsių kvapą arba matote dūmų. Tai gali reikšti, kad dega elektronika ar izoliacija. Nedelsiant išjunkite aparatą iš rozetės ir daugiau nebandykite įjungti. Tai gali būti pavojinga gaisro atžvilgiu.
Antra – jei aparatas „muša” srovę. Net lengvas dilgčiojimas liečiant aparatą reiškia, kad kažkur yra elektros nutekėjimas. Tai pavojinga sveikatai. Niekada nebandykite tokio aparato remontuoti patys.
Trečia – jei matote, kad reikia keisti sudėtingas vidines dalis – pompą, šildymo elementą, valdymo plokštę. Tai jau rimtas remontas, kuriam reikia specialių įrankių, žinių ir atsarginių dalių. Be to, jei aparatas dar garantijoje, bet koks savarankiškas ardymas panaikina garantiją.
Vilniuje yra nemažai gerų kavos aparatų servisų. Kainos paprastai svyruoja nuo 20-30 eurų už paprastą valymą ar nukalkinimą iki 100-200 eurų už sudėtingesnį remontą su dalių keitimu. Taip, atrodo brangu, bet palyginkite su naujo aparato kaina – dažniausiai remontas vis tiek apsimoka.
Dar vienas svarbus dalykas – jei aparatas brangus (pvz., „Jura”, „DeLonghi”, „Saeco” ar panašūs), tikrai neverta rizikuoti ir bandyti taisyti pačiam, jei nesate tikri, ką darote. Šių aparatų dalys brangios, ir viena klaida gali kainuoti daugiau nei profesionalus remontas.
Ir galiausiai – prevencija geriau nei gydymas. Reguliarus valymas, nukalkinimas, teisingas naudojimas – visa tai pratęsia aparato gyvenimą ir sumažina gedimų tikimybę. Skirkite 10 minučių per savaitę aparato priežiūrai, ir jis tarnaus jums daug metų be problemų. Vilniaus vanduo kietas, tai neužmirškite dažniau nukalkinti – tai tikrai svarbu.
Taigi, dauguma problemų yra išsprendžiamos, reikia tik šiek tiek kantrybės ir logiško mąstymo. Bet žinokite savo ribas ir nebijokite paprašyti pagalbos, kai reikia. Gera kava namuose – tai ne prabanga, o kasdienybė, kurią verta prižiūrėti.