Kai ekranas ima gyventi savo gyvenimą
Sėdi vakare ant sofos, pasiruošęs pažiūrėti mėgstamą serialą ar sporto rungtynes, o televizorius staiga pradeda rodyti keistus dalykus. Gal vaizdas mirgėte mirga, gal garsas pradeda gyventi savo gyvenimą, o gal visai nieko neįvyksta – tik juodas ekranas žvelgia atgal į tave kaip kosmoso bedugnė. Tokios akimirkos būna ypač nemalonios, nes šiuolaikiniame pasaulyje televizorius nėra vien pramoga – tai informacijos šaltinis, šeimos susibūrimo vieta, o kartais ir darbo įrankis.
Klaipėdoje, kaip ir bet kuriame kitame mieste, televizorių remontas yra populiari paslauga, tačiau daugelis žmonių suserga ta pačia liga – bando viską sutvarkyti patys arba, priešingai, per greitai lekia į remonto dirbtuves dėl problemų, kurias galima išspręsti per kelias minutes. Kaip suprasti, kada tikrai reikia profesionalios pagalbos, o kada pakanka paprasčiausio nustatymų patikrinimo?
Vaizdo problemos: nuo nekalto mirgėjimo iki rimtų gedimų
Vaizdo kokybės problemos – viena dažniausių priežasčių, kodėl žmonės pradeda galvoti apie televizoriaus remontą. Bet ne kiekvienas vaizdo defektas reiškia, kad jūsų aparatas mirštantis. Pradėkime nuo to, ką galite patikrinti patys.
Jei pastebite, kad vaizdas truputį mirgėte mirga arba spalvos atrodo ne visai tokios, kokios turėtų būti, pirmiausia patikrinkite HDMI kabelį. Taip, tai skamba banaliai, bet net patyrę specialistai patvirtina – apie 30 procentų visų „gedimų”, su kuriais žmonės kreipiasi į servisus, išsisprendžia tiesiog pakeitus ar geriau prijungus kabelį. Moderniuose televizoriuose HDMI jungtys nusidėvi, kabeliai sulūžta, kontaktai pablogėja.
Tačiau jei matote horizontalias ar vertikalias linijas ekrane, kurios nejuda ir yra pastovios – tai jau rimtesnis signalas. Tokios linijos dažniausiai rodo, kad problema slypi LCD ar LED panelėje. Ypač įtartina, kai linijos atsiranda staiga po smūgio ar kritimo. Čia jau tikrai reikia profesionalų, nes panelės remontas ar keitimas – tai ne namų sąlygomis atliekamas darbas.
Dar viena dažna problema – ekrano „įšalimas”. Vaizdas sustingsta, bet garsas tęsiasi. Arba atvirkščiai – vaizdas veikia, bet su dideliu vėlavimu. Tokios situacijos gali reikšti procesorinės plokštės problemas, ir čia tikrai neverta eksperimentuoti patiems. Šiuolaikiniai televizoriai – tai sudėtingi kompiuteriai, kurių viduje vyksta sudėtingi procesai, ir netinkamas kišimasis gali padaryti daugiau žalos nei naudos.
Garso keistenybės ir jų reikšmė
Garso problemos kartais būna dar klastingesnės nei vaizdo. Žmonės dažnai ignoruoja nedidelius garso defektus, manydami, kad tai normalus dalykas, kol situacija tampa visiškai nepakenčiama. O būtent ankstyvame etape problemas paprasčiau ir pigiau išspręsti.
Jei girdite trekšėjimą, šnypštimą ar kitokius pašalinius garsus, kurie neturėtų būti garso takelyje, dažniausiai problema slypi garsiakalbių sistemoje arba stiprintuve. Klaipėdos klimatas su drėgme ir druskingais vėjais iš jūros gali pagreitinti kontaktų koroziją, todėl pajūryje gyvenantys žmonės dažniau susiduria su tokiomis bėdomis nei gyvenantys giliau žemyne.
Visiškas garso praradimas – tai jau aiškus signalas, kad reikia specialisto. Bet prieš skambinant į servisą, verta patikrinti kelis dalykus. Pirma, įsitikinkite, kad garsas neišjungtas nustatymuose ir kad televizorius nėra „mute” režime – skamba juokingai, bet tokie atvejai pasitaiko dažniau, nei manytumėte. Antra, patikrinkite, ar teisingai pasirinktas garso išvesties šaltinis. Daugelis modernių televizorių leidžia nukreipti garsą į išorinius garsiakalbius ar garso sistemas, ir kartais šie nustatymai pasikeičia patys arba po programinės įrangos atnaujinimo.
Jei televizorius turi garsą, bet jis labai tylus net esant maksimaliam garsumui, arba vienas garsiakalbis veikia, o kitas ne – tai tikrai techninio gedimo požymis. Tokiu atveju reikalingas profesionalus įvertinimas ir remontas.
Maitinimo ir įsijungimo problemos
Nieko nėra frustruojančiau nei televizorius, kuris tiesiog atsisako įsijungti. Spaudai mygtuką ant nuotolinio valdymo pultelio – nieko. Spaudai ant paties televizoriaus – vėl nieko. Arba dar blogiau – televizorius įsijungia, bet po kelių sekundžių vėl išsijungia.
Tokios problemos gali turėti įvairių priežasčių. Paprasčiausia – nuotolinio valdymo pultelio baterijos. Taip, visi tai žino, bet žmonės vis tiek pirmiausiai įtaria, kad sugedęs televizorius, o ne kad baterijos išseko. Greitas būdas patikrinti: pabandykite įjungti televizorių mygtuku ant paties aparato. Jei veikia – problema pultelyje.
Jei televizorius visai nereaguoja, patikrinkite maitinimo kabelį ir lizdą. Įkiškite į tą patį lizdą kitą prietaisą – veikia? Jei taip, problema tikrai televizoriuje. Jei ne – galbūt išmušė saugiklį ar yra problemų su elektros instaliacija.
Dabar apie rimtesnius dalykus. Jei televizorius bando įsijungti – girdite charakteringą garsą, mirksi lemputė, bet ekranas lieka juodas, greičiausiai problema su maitinimo bloku arba inverteriu. Tai viena dažniausių gedimų priežasčių, ypač senesniuose televizoriuose. Kondensatoriai maitinimo blokuose turi ribotą tarnavimo laiką ir galiausiai sugenda. Gera žinia ta, kad tokį remontą atlikti paprastai nebrangu, jei kreipsitės laiku.
Kai kurie televizoriai turi apsaugines funkcijas – jei viduje per karšta arba aptinkama kita problema, jie automatiškai išsijungia. Jei jūsų televizorius stovi uždaroje spintoje ar prie pat sienos be ventiliacijos, perkaitimas gali būti problema. Bet jei ventiliacija normali, o televizorius vis tiek elgiasi keistai, reikia diagnostikos.
Kai televizorius tampa protingesnis už mus
Šiuolaikiniai išmanieji televizoriai – tai iš esmės kompiuteriai su dideliais ekranais. Ir kaip visi kompiuteriai, jie turi programinės įrangos problemų. Kartais tai, kas atrodo kaip aparatūros gedimas, iš tikrųjų yra tik programinės įrangos klaida.
Jei televizorius lėtai reaguoja į komandas, aplikacijos užstringa, meniu atsidaro po kelių sekundžių, arba televizorius kartais pats persikrauna – tai dažniausiai programinės įrangos problemos. Pirmasis žingsnis tokiu atveju – patikrinti, ar yra naujinimų. Daugelis žmonių niekada neatnaujina savo televizorių programinės įrangos, o tai gali sukelti įvairių problemų.
Jei naujinimai nepadeda, galite pabandyti atlikti gamyklinį nustatymų atstatymą (factory reset). Bet atsargiai – tai ištrins visus jūsų nustatymus, prisijungimus prie aplikacijų ir pan. Prieš tai užsirašykite savo prisijungimo duomenis.
Tačiau jei televizorius visiškai „užsikerta” – nebeatsako į jokias komandas, ekrane matote klaidos pranešimus arba televizorius įstringa įkrovimo ekrane – tai jau rimtesnė problema. Tokiais atvejais gali būti sugadinta vidinė atmintis, operacinė sistema arba pagrindinė plokštė. Čia tikrai reikalingas specialistas su profesionalia įranga ir žiniomis.
Klaipėdoje yra nemažai servisų, kurie specializuojasi būtent išmaniųjų televizorių remontuose. Renkantis servisą, verta paklausti, ar jie turi patirties su jūsų televizoriaus modeliu ir gamintoju, nes skirtingų gamintojų televizoriai gali labai skirtis vidinės konstrukcijos ir programinės įrangos požiūriu.
Fiziniai pažeidimai ir jų pasekmės
Nukritęs televizorius, smūgis į ekraną vaiko mėtyta žaislu, ar net per stiprus spaudimas valant ekraną – visa tai gali sukelti rimtų pažeidimų. Ir deja, fiziniai pažeidimai dažnai būna patys brangiausi taisyti.
Jei ekrane matote įtrūkimą, net ir mažą, arba pastebite, kad tam tikroje vietoje vaizdas „išteka” – tai fizinis panelės pažeidimas. Tokiais atvejais remontas dažnai nebūna ekonomiškai naudingas, nes LCD ar OLED panelė sudaro didžiąją dalį televizoriaus kainos. Kartais pigiau nusipirkti naują televizorių nei keisti panelę.
Bet ne visi fiziniai pažeidimai tokie katastrofiški. Jei sudužo televizoriaus stovas, pažeista korpuso dalis, sulūžo jungčių dangteliai – tokius dalykus paprastai galima sutaisyti už prieinamą kainą. Taip pat, jei televizorius nukrito ir nustojo veikti, bet ekranas nepažeistas, problema gali būti atsilaisvinusiuose vidinių komponentų jungčių ar pažeistose plokštėse. Tokiais atvejais profesionalus remontas gali sugrąžinti televizorių į gyvenimą.
Svarbus patarimas: jei įvyko fizinis pažeidimas, niekada nebandykite patys ardyti televizoriaus. Viduje yra aukštos įtampos komponentai, kurie gali būti pavojingi net televizoriui būnant išjungtam iš maitinimo. Be to, netinkamas elgesys gali padidinti žalą ir paversti potencialiai taisomą problemą netaisoma.
Kada remontas neverta savo pinigų
Kartais tenka pripažinti nemalonią tiesą – ne visada remontas yra protingas sprendimas. Yra keletas situacijų, kai geriau investuoti į naują televizorių nei taisyti seną.
Pirma, jei televizorius labai senas. Televizoriai, kuriems daugiau nei 7-10 metų, dažnai nebeverta taisyti, nes remontas gali kainuoti pusę ar net daugiau naujo, daug geresnio televizoriaus kainos. Be to, seni televizoriai neturi šiuolaikinių funkcijų – 4K raiškos, HDR, išmaniųjų funkcijų ir pan.
Antra, jei reikia keisti pagrindinę panelę. Kaip minėjau anksčiau, panelės keitimas paprastai kainuoja labai brangiai. Jei servisas pasiūlo tokį remontą, paprašykite tikslios kainos ir palyginkite su naujų televizorių kainomis. Dažnai pamatysite, kad skirtumas nėra toks didelis, kad verta būtų taisyti.
Trečia, jei televizorius jau buvo taisytas kelis kartus. Tai gali reikšti, kad aparatas tiesiog pasiekė savo tarnavimo laiko pabaigą ir toliau gedimai tik dažnės. Geriau investuoti į naują, patikimą įrenginį su garantija.
Tačiau yra situacijų, kai remontas tikrai verta. Jei televizorius naujas (iki 3-4 metų), problema aiški ir nesudėtinga (pavyzdžiui, maitinimo bloko kondensatoriai), o remonto kaina nesiekia 30-40 procentų naujo televizoriaus kainos – tuomet taisyti tikrai prasminga. Ypač jei televizorius yra aukštos klasės modelis su geresnėmis charakteristikomis nei dabartiniai analogiško kainos segmento aparatai.
Kaip rasti patikimą remonto servisą Klaipėdoje
Nusprendus, kad televizoriui tikrai reikalingas profesionalus remontas, kyla klausimas – kur kreiptis? Klaipėdoje yra įvairių remonto servisų, nuo didelių įmonių iki individualių meistrų, dirbančių namuose.
Pirmiausia, jei televizorius dar garantinis, kreipkitės į oficialų gamintojo servisą arba parduotuvę, kurioje pirkote. Garantinis remontas turėtų būti nemokamas, nors kartais tenka palaukti ilgiau. Svarbu: jei televizorius garantinis, niekada nebandykite jo taisyti patys ar kreiptis į neoficialius servisus – prarasite garantiją.
Jei garantija baigėsi, turite daugiau pasirinkimų. Ieškant gero serviso, atkreipkite dėmesį į šiuos dalykus:
Patirtis su jūsų televizoriaus gamintoju. Skirtingi gamintojai naudoja skirtingas technologijas, ir meistras, puikiai išmanantis Samsung televizorius, gali turėti problemų su LG ar Sony.
Atsiliepimai internete. Paskaitykite, ką rašo kiti žmonės. Bet būkite kritiški – vienas blogas atsiliepimas tarp dešimčių gerų gali būti tik nelaimingas atsitiktinumas, bet jei matote sistemingą negatyvių atsiliepimų srautą, geriau ieškoti kitur.
Diagnostikos kaina ir sąlygos. Rimti servisai paprastai ima nedidelį mokestį už diagnostiką, bet jei nusprendžiate taisyti pas juos, šis mokestis įskaičiuojamas į remonto kainą. Jei kas nors siūlo „nemokamą diagnostiką”, būkite atsargūs – kartais tai būna spąstai.
Garantija remontui. Profesionalūs servisai visada suteikia bent kelių mėnesių garantiją atliktam darbui. Jei jums sako, kad garantijos nebus – bėkite iš ten.
Kainų skaidrumas. Geras servisas po diagnostikos pateiks aiškų kainoraštį – už kokias dalis ir darbus kiek mokėsite. Jei kaina miglota ar „priklauso nuo situacijos”, tai įtartina.
Kai problema išsisprendžia pati arba su minimaliomis pastangomis
Baigiant šį straipsnį, norisi pabrėžti, kad ne kiekviena problema su televizoriumi reiškia gedimą. Kartais sprendimas būna tiesiog juokingai paprastas, ir žmonės vėliau gėdijasi, kad net galvojo apie remontą.
Vienas Klaipėdos gyventojas pasakojo, kaip jis jau ruošėsi vežti televizorių į servisą, nes ekranas tapo tamsus ir nieko nebuvo matyti. Pasirodo, jo katė vaikščiodama per nuotolinio valdymo pultelį buvo sumažinusi ryškumą iki minimumo. Kitas atvejis – šeima skundėsi, kad televizorius „sugedo” ir rodo tik mėlyną ekraną. Problema buvo ta, kad jų mažametis vaikas buvo perjungęs įvesties šaltinį į HDMI lizdą, prie kurio niekas nebuvo prijungta.
Todėl prieš skambinant į servisą ar pradedant panikuoti, skirkite 10-15 minučių paprastiems patikrinimams. Patikrinkite visus kabelius – ar gerai įkišti, ar nepažeisti. Pabandykite išjungti televizorių iš maitinimo ir palikti 5 minutes, tada vėl įjungti – kartais tai padeda išspręsti laikinus sutrikimus. Patikrinkite nustatymus – galbūt kas nors juos pakeitė. Pabandykite kitu HDMI kabeliu ar kitu lizdu.
Jei visa tai nepadeda ir problema išlieka – tuomet tikrai laikas kreiptis į profesionalus. Geriau kreiptis anksčiau nei vėliau, nes daugelis problemų, nepastebėtos laiku, gali progresuoti ir virsti rimtesniais gedimais. Pavyzdžiui, maitinimo bloko problema, kuri pradžioje pasireiškia tik retais išsijungimais, gali galiausiai sukelti pagrindinės plokštės pažeidimą.
Televizorius šiandien yra svarbi namų technika, be kurios daugelis jau negali įsivaizduoti savo kasdienybės. Todėl verta mokėti atpažinti, kada problema rimta ir reikia specialisto pagalbos, o kada galima išspręsti patiems. Klaipėdoje yra pakankamai gerų remonto servisų, kurie gali padėti, kai tikrai reikia. Bet kartais geriausias sprendimas – tiesiog patikrinti kabelį ar pakeisti baterijas pultelyje. Ir nėra ko gėdytis dėl tokių paprastų dalykų – net profesionalai patvirtina, kad didelė dalis „gedimų” išsisprendžia būtent taip.