Kodėl verta pačiam pabandyti suprasti, kas nutiko jūsų kavos aparatui
Rytas be kavos daugeliui Šiaulių gyventojų – tarsi diena be saulės. Tad kai kavos aparatas staiga atsisako bendradarbiauti, prasideda tikra drama. Pirmasis impulsas – griebtis telefono ir skambinti meistrams. Bet palaukite! Dažnai problema būna kur kas paprastesnė, nei atrodo, ir ją galima išspręsti per kelias minutes, neišleidžiant nė cento.
Remonto specialistai sako, kad maždaug 40 procentų iškvietimų būna dėl tokių dalykų, kuriuos šeimininkas galėtų sutvarkyti pats. O kiekvienas meistro vizitas Šiauliuose kainuoja nuo 15 iki 30 eurų vien už atvykimą, neįskaičiuojant pačio darbo. Todėl verta skirti 10-15 minučių ir pabandyti savarankiškai nustatyti problemą.
Be to, suprasdami, kaip veikia jūsų aparatas, galėsite geriau jį prižiūrėti ir išvengti būsimų gedimų. Tai tarsi automobilis – nereikia būti mechaniku, bet žinoti, kur pilamas alyva ir kada reikia keisti filtrus, tikrai praverčia.
Kai aparatas visai neįsijungia arba nereaguoja į mygtukus
Tai viena dažniausių problemų, su kuria susiduria kavos mėgėjai. Spaudote mygtuką, o nieko nevyksta. Jokių garsų, jokių švieselių – aparatas tarsi miręs.
Pirmas dalykas, kurį reikia patikrinti – ar tikrai yra elektra. Skamba juokingai, bet remonto meistrai patvirtina, kad ne kartą yra važiavę į iškvietimus, kur problema buvo ištrauktas kištukas arba išjungtas prailgintuvas. Patikrinkite ne tik ar aparatas įkištas į rozetę, bet ir ar pati rozetė veikia – įkiškite į ją kitą prietaisą, pavyzdžiui, telefonų įkroviklį.
Jei su elektra viskas tvarkoje, pažiūrėkite į aparato galinę sienelę. Daugelis modelių turi apsauginį jungiklį, kuris automatiškai išsijungia, kai aparatas perkaitęs arba vandens bakelis neteisingai įstatytas. Šis jungiklis dažnai atrodo kaip mažas raudonas mygtukas – pabandykite jį paspausti.
Taip pat verta patikrinti saugiklius elektros skyde. Jei aparatas staiga išsijungė gaminant kavą, galėjo išmušti automatą. Šiauliuose, ypač senesniuose daugiabučiuose, elektros instaliacija ne visada atlaikė šiuolaikinių prietaisų galią.
Dar viena galimybė – aparatas užsiblokavo dėl klaidos. Pabandykite jį visiškai atjungti nuo elektros tinklo, palaukti 30 sekundžių ir vėl įjungti. Tai tarsi kompiuterio perkrovimas – kartais padeda išvalyti laikinąją atmintį ir atstatyti normalų veikimą.
Vandens nutekėjimas ir klanos po aparatu
Atsikėlėte ryte, priėjote prie kavos aparato ir – oi! – po juo ištisa baluška. Vandens nutekėjimas gąsdina, bet dažniausiai tai nėra katastrofa, reikalaujanti skubaus remonto.
Pirmiausia reikia nustatyti, iš kur teka. Ištrinkite viską sausa, pripildykite vandens bakelį ir stebėkite. Jei vanduo teka iš apačios, problema gali būti labai paprasta – perpildytas lašų padėklas. Daugelis žmonių apie jį tiesiog pamiršta, o kai jis pilnas, vanduo pradeda lįsti per kraštus. Ištuštinkite padėklą ir pažiūrėkite, ar problema išnyko.
Jei vanduo teka šonuose arba gale, patikrinkite vandens bakelį. Ar jis teisingai įstatytas? Ar nėra įtrūkimų? Ar guminė tarpinė, kuri užtikrina sandarumą, yra savo vietoje ir nesusidėvėjusi? Kartais pakanka tiesiog išimti bakelį ir vėl jį įstatyti – galbūt pirmą kartą buvo įdėtas ne iki galo.
Šiauliuose vandens kietumas gana didelis, todėl kalkių nuosėdos gali sukelti sandarinimo problemų. Jei aparatas seniai nebuvo nukalkintas, būtent tai gali būti nutekėjimo priežastis. Kalkės kaupiasi vamzdeliuose, tarpinėse, ir sandarumas pablogėja.
Dar viena dažna vieta, kur atsiranda nutekėjimų – kavos išpilimo snapas. Jei po kiekvieno naudojimo iš jo lašėja vanduo, galbūt užsikimšo vidinis vamzdelis arba paseno guminė tarpinė. Pabandykite nuimti snapą (daugumoje aparatų jis tiesiog ištraukiamas) ir išplauti jį šiltu vandeniu.
Kava teka per lėtai arba lašais
Anksčiau jūsų espresso ruošdavosi per 25 sekundes, o dabar – visą minutę ar net ilgiau? Arba kava teka ne srove, o atskirais lašeliais? Tai tikras ženklas, kad aparate kažkas užsikimšę.
Pirmiausia kaltininkė – kalkės. Šiauliuose vanduo tikrai nėra minkštas, ir jei aparato neprižiūrite reguliariai, kalkių nuosėdos kaupiasi greitai. Jos susiaurina vamzdelius, per kuriuos teka vanduo, ir rezultatas – lėtas tekėjimas. Sprendimas paprastas – nukalkinimas. Nusipirkite specialų nukalkinimo skystį (parduotuvėse Šiauliuose kainuoja 3-5 eurus) arba naudokite citrinų rūgštį. Procedūra paprastai užtrunka apie 30 minučių, o instrukcijas rasite aparato vadove arba internete pagal savo modelį.
Jei turite aparatą su integruotu kavos malūnėliu, problema gali būti malimo laipsnyje. Kai kava sumalama per smulkiai, vandeniui sunkiau prasiskverbti pro kavos tabletę. Pabandykite nustatyti šiek tiek stambesnį malimą ir pažiūrėkite, ar situacija pagerės.
Taip pat patikrinkite kavos išpilimo snapą ir sietelį (jei jūsų aparate jis yra). Išimkite juos ir kruopščiai išplaukite. Kavos aliejukai ir smulkios dalelės ten kaupiasi ir gali užkimšti angas. Kartais užtenka paprasčiausio išplovimo šiltu vandeniu su šepetėliu.
Jei naudojate kavos kapsules, įsitikinkite, kad naudojate tinkamo tipo kapsules ir jos teisingai įdėtos. Netinkamos arba blogai įstatytos kapsulės gali sukelti panašių problemų.
Kava išeina per silpna arba per karšta
Pasiruošėte kavą, paragavote ir – nusivylimas. Skonis kaip vanduo, jokio stiprumo, jokios aromato. Arba atvirkščiai – kava tokia karšta, kad liežuvį nudegina, o skonis kartus.
Silpnos kavos problema dažniausiai susijusi su kavos kiekiu arba malimo laipsniu. Jei naudojate aparatą su malūnėliu, patikrinkite, ar teisingai nustatytas kavos kiekis vienai puodeliui. Daugelis aparatų leidžia tai reguliuoti. Taip pat pabandykite smulkesnį malimą – kuo smulkesnė kava, tuo intensyvesnis skonis.
Jei aparatas seniai nevalytas, kavos aliejukai ir seni likučiai gali suteikti nemalonų skonį. Reguliarus valymas čia kritiškai svarbus. Išimkite visas dalis, kurias galima išimti – ruošimo bloką, lašų padėklą, kavos nuosėdų konteinerį – ir kruopščiai išplaukite.
Dėl per karštos kavos – daugelis šiuolaikinių aparatų leidžia reguliuoti temperatūrą nustatymuose. Pažiūrėkite į instrukciją, kaip tai padaryti jūsų modelyje. Jei tokios funkcijos nėra, o kava nuolat per karšta, gali būti, kad termostatas veikia netinkamai – čia jau reikės meistro pagalbos.
Kartais problema būna ne aparate, o kavoje. Šiauliuose drėgmė aukšta, ir netinkamai laikomos kavos pupelės ar malta kava greitai sugenda. Patikrinkite kavos galiojimo terminą ir kaip ji buvo laikoma. Kava turėtų būti sandarioje talpoje, vėsioje ir tamsoje.
Keisti garsai – cypimas, girgždėjimas ar dundėjimas
Jūsų aparatas pradėjo skleisti garsus, kurių anksčiau negirdėjote? Cypimas, girgždėjimas, dundėjimas ar net kažkoks beldimas? Neignoruokite šių ženklų – tai aparato būdas pasakyti, kad kažkas negerai.
Garsus cypimas ruošiant kavą dažniausiai reiškia, kad pompa dirba tuščiai arba sistemoje yra oro. Patikrinkite, ar vandens bakelyje tikrai yra vandens. Jei yra, pabandykite paleisti karštą vandenį be kavos – tai padės išstumti orą iš sistemos. Kai kuriuose aparatuose tam yra speciali funkcija, kitais atvejais tiesiog paleiskite vandenį per kavos snapą ar garų vamzdelį.
Girgždėjimas malant kavą – normalus reiškinys, bet jei jis tapo garsesnis nei įprastai, galbūt malūnėlyje yra pašalinių daiktų. Kavos pupelėse kartais pasitaiko akmenukų ar kitų priemaišų. Ištuštinkite kavos talpą ir patikrinkite, ar ten nieko nėra. Taip pat malūnėlis gali būti tiesiog nešvarus – kavos aliejukai ir smulkios dalelės ten kaupiasi ir trukdo normaliam darbui.
Dundėjimas ar vibracija gali reikšti, kad aparatas nestovi stabiliai. Patikrinkite, ar visos kojelės tvirtai stovi ant paviršiaus. Šiauliuose daugelio butų virtuvėse grindys ne idealiai lygios, todėl kartais užtenka po aparatu padėti guminį kilimėlį ar sureguliuoti kojelių aukštį.
Jei girdite beldimą ruošiant kavą, tai gali būti susijęs su ruošimo bloku. Išjunkite aparatą, išimkite ruošimo bloką ir patikrinkite, ar jis švarus, ar visos dalys savo vietose. Kartais užtenka jį nuplauti ir sutepti specialiu tepalais (parduodami kartu su kavos aparatų priežiūros priemonėmis).
Pieno putų sistema neveikia arba putas prastos kokybės
Jei mėgstate cappuccino ar latte, pieno putų sistema – kritiškai svarbi aparato dalis. Kai ji neveikia arba putas išeina ne tokios, kokių tikitės, rytas gali būti sugadintas.
Pirmiausia – švara. Pieno putų sistema turi būti valoma po kiekvieno naudojimo, be jokių išimčių. Pieno baltymai greitai kaupiasi vamzdeliuose ir snapuose, sukeldami užsikimšimus. Jei jūsų aparatas turi automatinę pieno putų sistemą, paleiskite valymo ciklą. Jei rankinis garų vamzdelis – išardykite jį (daugumoje modelių snapas tiesiog atsisukamas) ir išplaukite visas dalis šiltame vandenyje.
Šiauliuose vanduo kietas, todėl kalkės kaupiasi ne tik vandens sistemoje, bet ir garų vamzdelyje. Jei pieno putas silpnos arba aparatas visai nebeišleidžia garo, greičiausiai problema būtent čia. Nukalkinimas turėtų išspręsti problemą.
Dar vienas svarbus momentas – pienas. Ne kiekvienas pienas tinka putoms. Geriausiai putojasi pienas su didesniu riebalų kiekiu (bent 3,2%). Jei naudojate augalinį pieną, pasirinkite specialiai putoms skirtą versiją – įprastas sojų ar migdolų pienas dažnai neputojasi. Taip pat pienas turi būti šaltas – tiesiog iš šaldytuvo.
Jei turite automatinę sistemą su pieno konteineriu, patikrinkite, ar visi vamzdeliai teisingai prijungti ir ar nėra įtrūkimų. Kartais problema būna paprasčiausia – oro patekimas į sistemą dėl netinkamai įstatyto vamzdelio.
Aparatas praneša apie klaidas arba mirksi raudonos lemputės
Šiuolaikiniai kavos aparatai – beveik kaip kompiuteriai. Jie turi įvairias jutiklius ir praneša apie problemas per ekraną arba švieseles. Bet ką reiškia tos klaidos?
Dažniausiai pasitaikančios klaidos susijusios su vandens sistema. Pranešimai tipo „Pripildykite vandenį” arba mirksinčios mėlynos lemputės paprastai reiškia, kad vandens bakelis tuščias arba neteisingai įstatytas. Net jei matote, kad vanduo yra, išimkite bakelį ir vėl įstatykite – kartais jutiklis tiesiog neužsiregistravo.
Klaidos apie kavos nuosėdų konteinerį – taip pat dažnos. „Ištuštinkite konteinerį” gali pasirodyti net tada, kai jis atrodo ne visai pilnas. Aparatas skaičiuoja, kiek kartų buvo paruošta kava, o ne faktinį užpildymo lygį. Išimkite konteinerį, ištuštinkite, nuplaukite ir įdėkite atgal. Svarbu: kai kurie aparatai reikalauja, kad konteineris būtų išimtas ir įdėtas atgal net tuščias – tik taip atsistatys skaitiklis.
Raudonos lemputės dažniausiai reiškia rimtesnes problemas. Jei mirksi raudona lemputė ir aparatas neveikia, pažiūrėkite į instrukciją – ten turėtų būti paaiškinta, ką reiškia konkretus mirksėjimo kodas. Dažniausios priežastys: ruošimo blokas neteisingai įstatytas, kažkuri durelė neuždaryta, arba aparatas perkaitęs.
Jei aparatas praneša apie nukalkinimo poreikį, neignoruokite šio pranešimo. Kai kurie modeliai po tam tikro naudojimo laiko tiesiog atsisako veikti, kol nebus atliktas nukalkinimas. Šiauliuose su mūsų vandeniu tai ypač aktualu – kalkinimo procedūrą reikėtų atlikti kas 2-3 mėnesius.
Kada vis dėlto reikia kviesti meistrą ir kaip sutaupyti
Gerai, pabandėte viską, ką aprašiau aukščiau, bet problema neišnyko. Arba jums tiesiog nejauku kažką ardyti ir tikrinti. Tada tikrai laikas skambinti profesionalams.
Yra situacijų, kai eksperimentuoti neverta. Jei matote, kad iš aparato vidaus eina dūmai, juntate degėsių kvapą, arba aparatas trenkė elektra – nedvejodami atjunkite jį nuo elektros ir kvieskite meistrą. Taip pat jei vandens nutekėjimas tikrai stiprus ir akivaizdžiai kažkas viduje sugedę – čia ne jūsų kompetencijos sritis.
Rinkdamiesi remonto meistrą Šiauliuose, neverta automatiškai skambinti į pirmą pasitaikiusią įmonę. Paskambinkite keliems, palyginkite kainas. Atvykimo kaina gali skirtis dvigubai. Kai kurie meistrai atvykimo mokestį įskaičiuoja į remontą, kiti – ne. Paklauskit iš karto, kiek kainuoja diagnostika.
Prieš kviesdami meistrą, pasiruoškite. Užsirašykite aparato modelį (paprastai nurodytas ant lipduko apačioje ar gale), pirkimo datą, ir tiksliai apibūdinkite problemą. Kuo daugiau informacijos pateiksite telefonu, tuo tikslesnę kainą galėsite sužinoti iš anksto.
Jei aparatas dar garantinis, neskubėkite kviesti bet kokio meistro. Kreipkitės į pardavėją arba oficialų gamintojo atstovą – garantinis remontas turėtų būti nemokamas. Bet dėmesio: jei aparatas nebuvo tinkamai prižiūrimas (pavyzdžiui, niekada nekalkintas), garantija gali negalioti.
Kartais ekonomiškiau pirkti naują aparatą nei taisyti seną. Jei jūsų aparatui jau 7-10 metų ir reikia keisti brangias dalis (pavyzdžiui, pompą ar ruošimo bloką), paskaičiuokite – galbūt naujam aparatui pridėti 50-100 eurų bus protingiau nei investuoti į senojo remontą.
Ir paskutinis patarimas – kai aparatas sutvarkomas, nepamirškite jo prižiūrėti. Reguliarus valymas, nukalkinimas kas 2-3 mėnesius, kokybiškas vanduo (galima naudoti filtruotą) – ir jūsų kavos aparatas tarnaus daug ilgiau. Šiauliuose su mūsų vandeniu ir klimatu priežiūra ypač svarbi. Geriau skirti 15 minučių per savaitę profilaktikai, nei vėliau kelias valandas problemų sprendimui ir pinigų remontui.
Taigi, prieš skambindami meistrui, pamėginkite patys. Dažniausiai problema paprastesnė, nei atrodo. O net jei ir nepavyks išspręsti savarankiškai, bent jau geriau suprasite, kas nutiko, ir galėsite kompetentingiau bendrauti su specialistu. Sėkmės – ir skanios kavos!