Kai muzika virsta triukšmu
Važiuojate greitkeliu, saulė šviečia pro langą, o jūsų mėgstamiausia daina sklinda iš radijo. Staiga – kažkas ne taip. Vietoj melodingų garsų pasigirsta keistas traškėjimas, o gal net visiškas tylumas iš vieno kampo. Garsiakalbis mirė. Tai nutinka netikėtai, bet ne retai. Automobilio garsiakalbiai, kaip ir bet kuri kita technika,turi savo tarnavimo laiką, o kartais jie tiesiog nusprendžia atsisveikintu anksčiau laiko.
Daugelis vairuotojų šioje situacijoje iškart galvoja apie kelionę į autoservisą, vizijas apie dideles sąskaitas ir prarastą laiką. Tačiau tiesą sakant, garsiakalbio diagnostika ir keitimas – tai viena iš tų užduočių, kurias galima atlikti patiems, turėdami minimalius įrankius ir šiek tiek kantrybės. Nereikia būti elektronikas ar automechaniku – pakanka suprasti pagrindinius principus ir žinoti, kur žiūrėti.
Simptomų abėcėlė
Pirmas žingsnis visada – teisingai identifikuoti problemą. Ne kiekvienas garsų iškraipymas reiškia, kad garsiakalbis sugedęs. Kartais problema slypi visai kitur – stiprintuve, laidų jungtyse ar net pačiame galvutės nustatyme.
Klasikinis sugedusio garsiakalbio požymis – traškėjimas ar šniokštimas, ypač kai grojama garsiau. Tai dažniausiai reiškia, kad garsiakalbio membrana įplyšusi arba suspaudimo ritė pažeista. Gali būti ir taip, kad iš konkretaus garsiakalbio tiesiog nieko negirdėti, nors kiti veikia puikiai. Tada problema greičiausiai elektrinė – nutrūkęs laidas arba visiškai sudegęs garsiakalbis.
Dar vienas įdomus simptomas – garsas sklinda, bet labai tyliai, nepaisant to, kad garsumą sukate iki maksimumo. Čia gali būti kaltas dalinai pažeistas garsiakalbis arba prastas kontaktas jungtyje. Kartais garsas ima ir išnyksta, kai važiuojate per duobę – akivaizdus ženklas, kad kažkur atsilaisvinęs laidas ar jungtis.
Diagnostikos ritualas
Prieš imdamiesi ardyti automobilio vidų, verta atlikti kelis paprastus testus. Pirmiausia patikrinkite balansą ir faderį savo automagnitoloje. Tai tie nustatymai, kurie leidžia paskirstyti garsą tarp priekinių ir galinių, kairių ir dešinių garsiakalbių. Pabandykite nukreipti visą garsą į įtariamą garsiakalbį. Jei jis vis tiek neveikia arba traška – problema tikrai jame.
Antrasis testas – žemo ir aukšto dažnio tikrinimas. Įjunkite dainą su daug bosų, paskui – kažką su aukštais tonais. Kai kurie garsiakalbiai turi atskirus komponentus skirtingiems dažniams, ir gali būti, kad sugedo tik vienas iš jų. Pavyzdžiui, žemų dažnių difuzorius veikia, o aukštųjų – ne. Tada girdėsite tik dūžius, bet ne aiškius balsus ar aukštus instrumentus.
Jei turite multimetrą – puiku. Galite išmatuoti garsiakalbio varžą (impedansą). Dauguma automobilinių garsiakalbių turi 4 omų varžą. Jei multimetras rodo begalybę arba labai didelę varžą – garsiakalbio ritė nutrūkusi. Jei rodo beveik nulį – trumpas jungimas. Bet jei multimetro neturite, nieko baisaus – galima apsieiti ir be jo.
Įrankių arsenalo minimumas
Gera žinia ta, kad garsiakalbio keitimui nereikia profesionalios dirbtuvės. Dažniausiai pakanka kelių paprastų daiktų, kuriuos tikriausiai jau turite garaže ar rūsyje.
Pirmiausia – atsuktuvų rinkinys. Priklausomai nuo automobilio, gali prireikti kryžminio, plokščio arba Torx tipo atsuktuvo. Kai kuriuose šiuolaikiniuose automobiliuose naudojami plastikiniai klijai, kuriems reikia specialių plastikinių svirtukų. Jie kainuoja vos kelis eurus ir išgelbsti nuo subraižytos apdailos.
Dar pravers žnyplės, izoliuota juosta, galbūt kabelių jungtys (jei teks jungtis perkąsti ir sujungti iš naujo). Jei keičiate priekinius garsiakalbius, esančius durelėse, gali prireikti dangčio nuėmimo įrankių – tai tokie plokšti plastikiniai ar metaliniai svirtys, padedantys atsegti klipsus nepažeidžiant apdailos.
Labai naudinga turėti žibintuvėlį arba galvos lempą. Automobilio vidus, ypač durų ertmės, būna tamsios, o reikia matyti, kur eina laidai ir kaip pritvirtintas garsiakalbis. Telefono žibintuvėlis irgi tinka, bet su juo nepatogu dirbti abiem rankomis.
Durų anatomijos paslaptys
Dažniausiai automobilyje garsiakalbiai montuojami duryse arba prietaisų skydelyje. Priekiniai durų garsiakalbiai – populiariausia vieta, todėl būtent čia dažniausiai ir tenka kapstyti.
Durų apdailos nuėmimas gali atrodyti bauginantis, bet iš tiesų tai gana paprasta procedūra. Pirmiausia reikia rasti visus varžtus ir kapsules. Jie dažnai slepiasi po plastikiniais dangteliais, rankenos įdubose ar kišenėse. Kai kurie gamintojai mėgsta paslėpti varžtus po atspindinčiomis plokštelėmis ar minkštomis įdėklais.
Kai išsukate visus varžtus, ateina klipsų atsegimo metas. Čia reikia švelnumo ir kantrybės. Plastikiniai klijai laikosi tvirtai, bet jie trūs. Geriausia pradėti nuo apačios kampo ir švelniai stumti apdailą nuo durų rėmo. Išgirsite charakteringą spragtelėjimą, kai klipsas atleidžia. Nevartokite per daug jėgos – geriau skirti daugiau laiko ir rasti visus tvirtinimus, nei sulaužyti apdailą.
Nuėmę apdailą, pamatysite plastikinę plėvelę – tai garso ir drėgmės izoliacija. Ją reikia atsargiai atplėšti arba atklijuoti tiek, kad gautumėte prieigą prie garsiakalbio. Kai kuriuose automobiliuose garsiakalbis pritvirtintas varžtais prie metalinio durų rėmo, kituose – prie pačios plastikinės apdailos.
Elektros ryšių paslaptys
Kai pagaliau pasiekiate garsiakalbį, atidžiai pažiūrėkite, kaip jis prijungtas. Dažniausiai bus du laidai – pliusas ir minusas. Kai kuriuose automobiliuose naudojamos specialios jungtys, kituose – tiesiog laidai su izoliacine juosta.
Prieš atjungdami seną garsiakalbį, nufotografuokite arba užsirašykite, kuris laidas kur eina. Nors teoriškai garsiakalbio poliškumas nesugadins nieko, bet neteisingai prijungus, garsas bus „ne toks” – prarasite bosus ir bendrą skambesį, nes garso bangos susimuš ne taip, kaip reikia.
Jei laidai atrodo pažeisti, apnuoginti ar suirzę, tai gali būti problemos šaltinis, o ne pats garsiakalbis. Kartais pakanka tiesiog nuvalyti kontaktus, tvirtai sujungti ir izoliuoti – ir garsas sugrįžta. Todėr prieš perkant naują garsiakalbį, verta patikrinti laidų būklę.
Naujo garsiakalbio prijungimas paprastas – tiesiog sujunkite laidus pagal spalvas arba pagal tai, kaip buvo prijungtas senasis. Jei naudojate jungčių gnybtelius (tie maži plastikiniai daiktai, kuriuose laidai suspaudžiami kartu), įsitikinkite, kad kontaktas tvirtas. Prastas kontaktas sukels triukšmus ir trukdžius.
Naujo garsiakalbio pasirinkimo išmintis
Ne visi garsiakalbiai sukurti vienodi, ir ne kiekvienas tiks jūsų automobiliui. Pirmiausia reikia žinoti dydį. Automobiliniai garsiakalbiai turi standartizuotus dydžius: 10 cm (4 coliai), 13 cm (5,25 colio), 16,5 cm (6,5 colio) ir taip toliau. Išmatuokite seną garsiakalbį arba pasižiūrėkite jo specifikacijas.
Antra svarbi charakteristika – galia. Jei jūsų automagnitola ar stiprintuvas duoda, tarkime, 20 vatų per kanalą, nėra prasmės pirkti garsiakalbių, kurie išlaiko 100 vatų. Jie tiesiog neatsiskleis. Atvirkščiai – jei turite galingą stiprintuvą, o įdėsite silpnus garsiakalbius, jie greitai sudegės.
Jautris (sensitivity) – dar vienas parametras, į kurį verta atkreipti dėmesį. Jis matuojamas decibelais (dB) ir rodo, kaip garsiai sklinda garsas esant tam tikrai galiai. Didesnis jautris reiškia garsesnį skambesį su ta pačia galia. Jei neturite galingos sistemos, rinkitės garsiakalbius su didesniu jautriu – apie 90 dB ir daugiau.
Dėl kokybės – nebūtinai reikia pirkti brangiausius. Vidutinės klasės garsiakalbiai iš žinomų gamintojų (Pioneer, JBL, Sony, Kenwood) dažniausiai visiškai pakankami. Jie kainuoja 20-50 eurų už porą ir skamba žymiai geriau nei originalūs, kurie dažnai būna pigūs ir prastos kokybės.
Montavimo subtilybės
Kai turite naują garsiakalbį rankose, atidžiai palyginkite jį su senuoju. Patikrinkite, ar tvirtinimo skylės sutampa, ar gylis tinkamas (kad garsiakalbis tilptų į erdvę), ar jungtys atitinka.
Prieš galutinai pritvirtindami, prijunkite garsiakalbį ir išbandykite. Įjunkite muziką, patikrinkite, ar veikia, ar nėra keistų garsų. Geriau sužinoti apie problemą dabar, nei po to, kai viskas surinkta atgal.
Tvirtinant garsiakalbį, nepersukite varžtų. Plastikinis rėmas gali įtrūkti, o tai sugadins viską. Užsukite tiek, kad laikytų tvirtai, bet ne per daug. Jei garsiakalbis tvirtinamas prie plastikinės apdailos, būkite ypač atsargūs.
Kai garsiakalbis pritvirtintas, sutvarkykite laidus. Jie neturi trinktis į metalines dalis ar judančius mechanizmus (langų kėlimo, durų spynos). Geriausia juos pritvirtinti plastikinėmis sąvaržėlėmis arba izoliacine juosta prie durų rėmo. Tai apsaugos nuo trinties ir galimų trumpųjų jungimų.
Kai rezultatas byloja pats už save
Surinkę viską atgal, atidžiai patikrinkite, ar visi klipsai užsifiksavo, ar apdaila gerai prigludo, ar nelieka tarpų. Durys turi užsidaryti normaliai, be jokių papildomų garsų ar pasipriešinimo.
Dabar – malonumo metas. Įjunkite savo mėgstamiausią muziką ir mėgaukitės rezultatu. Nauji garsiakalbiai dažnai skamba žymiai geriau nei tie, kurie buvo įdėti gamykloje. Jūs išgirsite detales, kurias anksčiau pražiopsojote, bosai bus gilesni, aukšti tonai – aiškesni.
Pirmąsias kelias valandas garsiakalbiai gali skambėti šiek tiek standžiai – tai normalu. Jiems reikia „įsidirbti”, membrana turi tapti lankstesnė. Po savaitės ar dviejų skambesys taps dar geresnis.
Ir svarbiausia – jūs tai padarėte patys. Sutaupėte pinigų, išmokote kažko naujo ir įgijote pasitikėjimo savimi. Kitą kartą, kai kas nors automobilio garso sistemoje suges, jau nebebūsite bejėgis. Žinosite, kur žiūrėti, ką tikrinti ir kaip sutvarkyti. O tai, drįsčiau teigti, verta daugiau nei bet koks autoserviso kvitas.